środa, 29 stycznia 2014

Paulo Coelho cytaty, aforyzmy, sentencje

Paulo Coelho, urodzony 24 sierpnia 1947 w Rio de Janeiro) – brazylijski pisarz i poeta.


Wybrane cytaty Paulo Coelho pochodzą z książek:
Alchemik,
Alef,
Brida,
Być jak płynąca rzeka,
Czarownica z Portobello,
Demon i panna Prym,
Jedenaście minut,
Na brzegu rzeki Piedry usiadłam i płakałam...,
Piąta góra,
Pielgrzym,
Walkirie,
Weronika postanawia umrzeć,
Zahir,
Zwycięzca jest sam.


1. Świat znajduje się w rękach tych, którym nie brak odwagi, żeby spełniać swoje marzenia. (z książki Walkirie)

2. ...istnieją dwa powody, które nie pozwalają ludziom spełnić swoich marzeń. Najczęściej po prostu uważają je za nierealne. A czasem na skutek nagłej zmiany losu pojmują, że spełnienie marzeń staje się możliwe w chwili gdy się tego najmniej spodziewają. Wtedy jednak budzi się w nich strach przed wejściem na ścieżkę, która prowadzi w nieznane, strach przed życiem rzucającym nowe wyzwania, strach przed utratą na zawsze, tego do czego przywykli. Ludzie tęsknią za całkowitą odmianą, a jednocześnie pragną, by wszystko pozostało takie jak dawniej.
(z książki Demon i panna Prym)


3. Piekłem jest spojrzeć wstecz i zrozumieć, że minęliśmy się z powołaniem, że zaprzepaściliśmy szansę na godne życie. Niebem jest móc powiedzieć: „Popełniłem wiele błędów, ale nie stchórzyłem. Żyłem najlepiej jak umiałem".
(z książki Alef)

4. Ilekroć zechce pan coś osiągnąć, musi pan mieć oczy szeroko otwarte i skupić się, żeby wiedzieć, czego dokładnie pan pragnie. Nikt nie trafia do celu z zamkniętymi oczami. 
(z książki Demon i panna Prym)

5. Postać mężczyzny na krzyżu byłą odpowiedzią. On wypełnił swoją misję i ukazał światu, że jeśli każdy z nas też dopełni swojej, nikt już nie będzie musiał cierpieć. Bo On przyjął już na siebie cierpienie za wszystkich ludzi, którzy mają odwagę walczyć o swoje marzenia.
(z książki Brida)

6. Zwykle próbujemy dostrzec to, czego nie ma, a jesteśmy ślepi na wielkie lekcje, jakie życie inscenizuje przed naszymi oczami.
Paulo Coelho

7. Ciała rozumieją się nawet wtedy, gdy dusze nie są ze sobą w zgodzie.
(z książki Jedenaście minut)

8. Uczyć się, znaczy stać się znośnym dla samego siebie.
(z książki Pielgrzym)

9. Śmierć jest naszą wierną towarzyszką, ponieważ właśnie Ona nadaje sens naszemu Życiu.
(z książki Pielgrzym)

10. (...) Wiara jest Ciemną Nocą. I nie ma się czemu dziwić, bo każdy dzień jest dla człowieka Ciemną Nocą. Nikt nie wie, co stanie się za minutę, a mimo to idziemy naprzód. Bo ufamy. Bo mamy wiarę.
(z książki Brida)

11. W walce o marzenia lepiej przegrać parę drobnych potyczek, niż zostać pokonanym na całej linii, nie wiedząc nawet, o co się walczyło.
(z książki Na brzegu rzeki Piedry usiadłam i płakałam...)

12. Jeden z ciekawszych opisów potępienia znalazł w pewnej arabskiej księdze. Przeczytał tam, że dusza, opuściwszy ciało, musi przejść po moście tak wąskim jak ostrze brzytwy - księga nie wyjaśniała, dokąd ten most prowadził. Po prawej stronie rozpościerał się raj, po lewej zaś ciąg sfer wiodących do ciemności we wnętrzu ziemi. Przed wejściem na most każda dusza bierze w prawą rękę swoje cnoty, a w lewą winy: i wpada na tę stronę, na którą przeważają jej uczynki - dobre lub złe.
(z książki Demon i panna Prym)

13. Oczekiwanie. Pierwsza lekcja miłości, jakiej się nauczyłam. Dzień dłuży się w nieskończoność, snujemy tysiące planów, prowadzimy sami ze sobą wymyślone dialogi, przyrzekamy się zmienić – i trwamy w niepokoju aż do nadejścia osoby, którą kochamy. A kiedy jest wreszcie obok, to brak nam słów. Bowiem długie godziny oczekiwania wywołują napięcie, napięcie przekształca się w lęk, a lęk sprawia, że wstydzimy się okazać własne uczucia.
(z książki Na brzegu rzeki Piedry usiadłam i płakałam...)

14. Czas to nie kaseta magnetofonowa, którą można przesuwać w przód i w tył.
(z książki Alef)

15. Wszystkie ludzkie uczucia stają się malutkie, gdy patrzy się na nie z dystansu.
Paulo Coelho

16. Chińczycy wyjaśniają również pochodzenie demonów - twierdzą, że są to dusze tych, którzy odbyli już swoją karę. Zresztą właśnie Chińczycy, jako jedyni, wyjaśniają w sposób przekonywujący rodowód demonów. Są złe, bo doświadczyły zła na własnej skórze i teraz pragną zaszczepić je innym w cyklu wiecznej zemsty.
(z książki Demon i panna Prym)

17. Życie przypomina los człowieka, którego władca posłał do odległego kraju, by wypełnił powierzone mu zadanie. Posłaniec jedzie i robi wiele różnych rzeczy, ale jeśli nie zrobi tego, o co go proszono, w rzeczywistości nie zrobi nic.
(z książki Być jak płynąca rzeka)

18. Nie ma co kurczowo trzymać się życia, które może przynieść tylko cierpienia.
(z książki Weronika postanawia umrzeć)

19. Całe życie człowieka na Ziemi sprowadza się do poszukiwania Drugiej Połowy. Wydaje mu się, że szuka mądrości, bogactwa czy władzy, ale to nieprawda, bo wszystko, co osiągnie, okaże się puste, jeśli nie uda mu się odnaleźć swojej Drugiej Połowy
(z książki Brida)

20. Każdy zna ogrom swego cierpienia i tylko on sam może ocenić, czy jego życie ma sens.
(z książki Weronika postanawia umrzeć)

21. Każda miłość jest pierwsza. Nieważne, czy rzeczywiście jest pierwsza, druga czy dziesiąta, zawsze stawia nas w obliczu nieznanego.
Paulo Coelho

22. Konsekwentnie doprowadziła do końca wiele spraw w swoim życiu, tyle że nie były to sprawy istotne. Zdarzało się, że nie chciała pogodzić się z kimś, z kim pokłóciła się o drobiazg albo przestawała dzwonić do mężczyzny, w którym była zakochana, bo dochodziła do wniosku, że związek z nim nie ma sensu. Była bezkompromisowa w tym, co najprostsze – chciała udowodnić sobie, że jest silna i obojętna, choć tak naprawdę była słaba.
(z książki Weronika postanawia umrzeć)

23. Nieważne skąd pochodzisz. Ważne dokąd zmierzasz.
(z książki Piąta góra)

24. Ludzkość wymyśliła wiele sposobów samobójstwa. Ci, którzy próbują uśmiercić swoje ciało, znieważają Boskie przykazania na równi z tymi, którzy próbują uśmierzyć swoją duszę, choć zbrodnia tych ostatnich jest mniej widoczna dla ludzkich oczu.
(z książki Na brzegu rzeki Piedry usiadłam i płakałam...)

25. Byli to ludzie szczęśliwi, ponieważ ten, kto kocha, podbija świat - bez obawy, że cokolwiek utraci.
(z książki Na brzegu rzeki Piedry usiadłam i płakałam...)

26. Mam wrażenie, że miłość ode mnie ucieka, jakby nie czuła się mile widziana. A jednak jeżeli przestanę myśleć o miłości, będę niczym.
(z książki Jedenaście minut)

27. - Mogłabym się teraz zakochać i oddać ci wszystko, co mam - powiedziała świadoma tego, że Edward nie jest w stanie pojąć sensu jej słów. - Prosisz mnie tylko o muzykę, ale ja jestem kimś więcej, aniżeli sądziłam, i chciałabym podzielić się z tobą innymi sprawami, które ledwo zaczęłam rozumieć. Edward uśmiechnął się. Czyżby to do niego dotarło? Weronika przestraszyła się - zgodnie z zasadami dobrego wychowania nie wolno mówić wprost o miłości, a już nigdy mężczyźnie widzianym zaledwie parę razy. Jednak mówiła dalej, bo nic nie miała do stracenia. - Jesteś jedynym mężczyzną pod słońcem, w którym mogłabym się zakochać, Edwardzie. Z tej prostej przyczyny, że gdy umrę, nie będzie ci mnie brakować. Nie wiem, co czuje schizofrenik, ale z pewnością nie cierpi z tęsknoty za kimkolwiek. Może na początku zdziwi cię trochę, że w nocy nie słychać muzyki. Ale ilekroć pojawi się księżyc, znajdzie się ktoś, kto zagra jakąś sonatę, zwłaszcza w szpitalu psychiatrycznym, gdzie wszyscy są "lunatykami". - Mnie też nie będzie ciebie brakować, Edwardzie, bo nie będę żyła, odejdę daleko stąd. I skoro nie boję się, że cię stracę, nie obchodzi mnie,co sobie o mnie pomyślisz. Grałam dziś dla ciebie jak zakochana kobieta. I było mi cudownie. To najpiękniejsze chwile mego życia.
(z książki Weronika postanawia umrzeć)

28. Ni­komu nie wol­no drżeć przed niez­na­nym, gdyż każdy jest w sta­nie zdo­być to, cze­go prag­nie i to, cze­go mu pot­rze­ba.
(z książki Alchemik)

29. Trzeba umie zauważyć, kiedy jakiś etap życia dobiega końca. Zakończyć cykl, zatrzasnąć drzwi, zamknąć rozdział – nieważne, jak to nazwiemy, ważne, żeby zostawić za sobą to, co już minęło.
(z książki Zahir)

30. Wytrwałość przynosi pomyślny los.
(z książki Na brzegu rzeki Piedry usiadłam i płakałam...)

31. Jestem lepsza, niż mi się wydaje. Silniejsza, niż mogłabym przypuszczać.
(z książki Na brzegu rzeki Piedry usiadłam i płakałam...)

32. Nikt nie jest samotny w swoich troskach. Zawsze istnieje ktoś, kto martwi się, cieszy albo tak samo cierpi jak Ty. To dodaje Ci sił, żeby stawić czoło wyzwaniom.
(z książki Zahir)

33. Prawdziwi przyjaciele to ci, którzy są przy tobie, gdy dobrze ci się wiedzie. Dopingują cię, cieszą się z twoich zwycięstw. Fałszywi przyjaciele to ci, którzy pojawiają się tylko w trudnych chwilach, ze smutną miną, niby solidarni, podczas gdy tak naprawdę twoje cierpienie jest pociechą w ich nędznym życiu.
(z książki Zahir)

34. Nigdy nie wolno nam rezygnować z poszukiwania Miłości. Ten, kto przestaje szukać, przegrywa życie.
(z książki Brida)

35. Gdyby mogła przyjrzeć się sobie samej, zrozumiałaby, że tym, co tak naprawdę wzruszało ją w ukochanym, była jego wolność, ciekawość świata, energia jego silnych skrzydeł. (...) Gdybyś pozwoliła mu odlatywać i wracać, kochałabyś go i podziwiała do dzisiaj.
(z książki Jedenaście minut)

36. Jednak miłość nie daje i nie dawała szczęścia. Wręcz przeciwnie, zawsze jest niepokojem, polem bitwy, ciągiem bezsennych nocy, podczas których zadajemy sobie mnóstwo pytań, dręczą nas wątpliwości. Na prawdziwą miłość składa się ekstaza i udręka.
(z książki Czarownica z Portobello)

37. Ludzie bardzo wcześnie poznają sens swojego istnienia. (...) Może dlatego też wcześnie się go wyrzekają. Ale taki jest ten świat.
(z książki Alchemik)

38. Czasami coś staje nam na drodze, ale ponieważ nie wybiła jeszcze nasza godzina, przechodzi obok, ledwie nas muskając, lecz na tyle blisko, byśmy mogli dobrze się przyjrzeć.
(z książki Być jak płynąca rzeka)

39. Dla wariatów zawsze najważniejsze jest pierwsze wrażenie.
(z książki Weronika postanawia umrzeć)

40. Jeżeli wierzysz w zwycięstwo, zwycięstwo uwierzy w ciebie
(z książki Zwycięzca jest sam)

41. Miłość jest zawsze nowa. I bez względu na to, czy w życiu kochamy raz, dwa, czy dziesięć razy zawsze stajemy w obliczu nieznanego. Miłość może nas pogrążyć w ogniu piekieł, albo zabrać do bram raju - ale zawsze gdzieś nas prowadzi. I czas się z tym pogodzić, albowiem jest ona treścią naszego istnienia. Miłości trzeba szukać wszędzie, nawet za cenę długich godzin, dni, tygodni smutku i rozczarowań. Bowiem kiedy wyruszymy na poszukiwanie miłości - ona zawsze wyjdzie nam na przeciw. I nas wybawi.
(z książki Zahir)

42. Nigdy nie wiadomo, co przyniesie nam los, i zawsze lepiej wiedzieć, gdzie jest wyjście awaryjne.
(z książki Jedenaście minut)

43. Słuchaj po prostu głosu twego serca. Ono wie wszystko, bo wyszło z Duszy Świata i pewnego dnia tam powróci.
(z książki Alchemik)

44. Mędrzec jest mędrcem tylko dlatego, że kocha. Zaś głupiec jest głupcem, bo wydaje mu się, że miłość zrozumiał.
(z książki Na brzegu rzeki Piedry usiadłam i płakałam...)

45. Drogę wytycza się idąc.
(z książki Na brzegu rzeki Piedry usiadłam i płakałam...)

46. Cza­sami zło przychodzi pod maską dob­ra, lecz je­go praw­dzi­wym ce­lem jest szerze­nie zła.
(z książki Demon i panna Prym)

47. Nikt nie lubi, kiedy jego świat rozsypuje się na kawałki. Dlatego ludzie zwykle starają się przewidzieć zagrożenie i go unikać, bo dzięki temu udaje im się podeprzeć kruchą konstrukcję, która i tak ledwo stoi. To inżynierowie minionych spraw.
(z książki Jedenaście minut)

48. Myśl o sobie dobrze nawet wtedy, kiedy czujesz się najnędzniejszą istotą pod słońcem.
(z książki Czarownica z Portobello)

49. Odłożyła na bok sentymenty, przestała płakać po nocach, zapomniała, kim dotąd była. Odnalazła w sobie wolę, by odkrywać nowy świat. Użalanie się nad sobą i brakiem kogoś bliskiego nie miało sensu. Serce może zaczekać...
(z książki Jedenaście minut)

50. Wszystko, co zdarza się raz, może już nie przydarzyć się nigdy więcej, ale to, co zdarza się dwa razy, zdarzy się na pewno i trzeci.
(z książki Alchemik)

51. Gdy już znajdziesz swoją drogę, nie lękaj się. Miej odwagę popełniać błędy. Rozczarowania, porażki, zwątpienie to narzędzia, którymi posługuje się Bóg, by wskazać nam właściwa drogę.
(z książki Brida)

52. A więc nie zapominaj, że osoba, która jest tu z tobą, istnieje. Pomyśl o niej. Zastanów się, czy chce whisky, ginu czy kawy. Zapytaj na co ma ochotę. (...) pierwszy krok: dostrzec drugiego człowieka, uświadomić sobie, że on istnieje obok.
(z książki Jedenaście minut)

53. Gdybym spała i nagle obudziła się w wagoniku diabelskiego młyna, cóż bym czuła? Najpierw czułabym się niczym więzień, bałabym się wysokości, serce podchodziłoby mi do gardła, kręciłoby mi się w głowie i chciałabym czym prędzej wysiąść. Lecz gdybym miała pewność, że te tory są moim przeznaczeniem, że Bóg steruje tą maszynerią, wtedy mój koszmar przerodziłby się w podniecającą przygodę. I diabelski młyn stałby się bezpieczną i ciekawą rozrywką, która kiedyś się przecież skończy. Jednak dopóki młyn się kręci, trzeba podziwiać roztaczający się wokół krajobraz i wrzeszczeć z radości.
(z książki 11 minut)

54. Potrzebował silnych emocji: w miłości, w pracy, we wszystkim co robił. Zdawał sobie sprawę, że taki styl życia niósł ze sobą ryzyko, że nic w jego życiu nie potrwa długo. Zaczynał rozumieć znaczenie słów: Każdy zabija kiedyś to, co kocha.
(z książki Walkirie)

55. Światło jest nietrwałe, gaśnie na wietrze, zapala się od błyskawicy, trudno je uchwycić, niczym promień słońca - a jednak warto o nie walczyć.
(z książki Czarownica z Portobello)

56. Kiedy Bóg chce komuś pomieszać w głowie, spełnia wszystkie jego życzenia.
(z książki Walkirie)

57. Niektórzy ludzie przyszli na świat, by samotnie borykać się z losem, ani to dobre, ani to złe, takie jest życie.
(z książki Jedenaście minut)

58. Jestem wszystkim i niczym. Jestem jak wiatr i nie mogę wejść tam, gdzie okna i drzwi są zamknięte".
(z książki Zahir)

59. - Chciałbym poznać te przykazania z Jante - przerywa mi dziennikarz szczerze zaciekawiony. - Nie mam ich tutaj, ale mogę panu dać streszczenie tego tekstu. Podszedłem do komputera i wydrukowałem: Jesteś nikim, nie śmiej myśleć, że wiesz więcej niż my. Nic nie znaczysz, nie udaje ci się nic dobrze zrobić, twoja praca niczemu nie służy, nie sprzeciwiaj się nam, a będziesz mógł żyć szczęśliwie. Zawsze poważnie traktuj to, co mówimy, i nigdy nie wyśmiewaj naszych opinii. Dziennikarz złożył kartkę i wsadził ją do kieszeni. - Ma pan rację. Jeśli jesteś nikim, a twoja praca nie ma żadnego oddźwięku, zasługujesz na pochwały. Jeśli jednak wybiłeś się ponad przeciętność, odniosłeś sukces, to występujesz przeciwko prawu i należy ci się kara. Jakie szczęście, że sam do tego doszedł. - Tak myślą nie tylko krytycy - dodałem. - Tak zachowuje się większość ludzi.
(z książki Zahir)

60. Dla ciebie śmierć to coś odległego, co się spełni pewnego dnia. Dla nas starych śmierć to coś, co może się zdarzyć już jutro. Z tego powodu dla wielu starych ludzi jedynym zajęciem jest patrzenie w przeszłość. Nie dlatego, żeby tak bardzo tęsknili za tym, co przeżyli. Raczej dlatego, że myśląc o przeszłości, nie znajdują tego, czego się najbardziej boją: śmierci. Niewielu starych ludzi patrzy w przyszłość.
(z książki Walkirie)

61. Jestem tu i teraz. Jestem wynikiem tego, co się zdarzyło i co się wydarzy, ale w tej chwili jestem tutaj. Jeśli popełniłem błąd, mogę go naprawić albo przynajmniej prosić o wybaczenie. Jeśli zrobiłem coś dobrego, powinienem się cieszyć i bardziej świadomie przeżywać teraźniejszość.
(z książki Alef)

62. Jeśli przeszłość cię nie zadowala, zapomnij o niej. Wymyśl sobie inną historię życia i uwierz w nią. Pamiętaj tylko te chwile, kiedy udało i się dopiąć celu. Poczujesz siłę, by osiągnąć to, czego pragniesz.
(z książki Piąta góra)

63. (...) na tej planecie istnieje jedna wielka prawda: kimkolwiek jesteś, cokolwiek robisz, jeśli naprawdę z całych sił czegoś pragniesz, znaczy to, że pragnienie owo zrodziło się w Duszy Wszechświata. I spełnienie tego pragnienia to twoja misja na ziemi.
(z książki Alchemik)

64. Daję ci w prezencie coś, co naprawdę należy do mnie. To wyraz szacunku wobec człowieka, który siedzi naprzeciw, sposób, by powiedzieć mu jakie to ważne, że jest blisko. Masz teraz malutką cząstkę mnie samej, cząstkę, którą podarowałam ci z własnej, nieprzymuszonej woli.
(z książki Jedenaście minut)

65. Bo miłość nie polega na tym, by stać nieruchomo jak pustynia, ani hulać po świecie jak wiatr, ani patrzeć na wszystko z daleka- tak jak Ty. Miłość jest tą siłą, która przemienia i ulepsza Duszę Świata.
(z książki Alchemik)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz